Największym dźwigiem samojezdnym jest żuraw Liebherr LTM 11200-9.1 . Jego udźwig maksymalny to aż 1200 ton, a całkowita długość podstawowego wysięgnika to 100m. Te imponujące parametry pozwalają stanąć maszynie ma światowym podium w kategorii największych dźwigów typu samojezdnego świata! 

Firma Liebherr produkuje największe na świecie dźwigi samojezdne

Żuraw Liebherr LTM 11200 9.1 podczas pracy
źródło zdjęć: liebherr.com

Założony w Szwajcarii, dziś niemiecki, producent maszyn budowlanych – Liebherr, to wysoko ceniona na świecie marka. Ich sprzęt wiedzie prym w wielu kategoriach na rynku globalnym, doceniany jest również przez polskich budowlańców. W naszym kraju również powszechnie wykorzystuje się do prac dźwigowych żurawie tego wykonawcy.

Popularne dźwigi samojezdne z serii LTM (na podwoziu dedykowanym) czy LTF (na typowym podwoziu samochodowym) zrewolucjonizowały wręcz nasz krajowy rynek tychże maszyn. W ciągu ostatnich dwóch dekat zastąpiły wykorzystywane niemalże nieprzerwalnie od czasów PRL Hydrosy DST , Polany ŻK czy też inny sprzęt niemający zbyt wiele wspólnego z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. 

Ogromny wysięgnik największego dźwigu świata
źródło zdjęć: liebherr.com

Prócz nowej technologii i doskonałej ergonomii pracy, Liebherr podbija glob także bijąc największe rekordy! Ich żuraw LTM 11200-9.1 to aktualnie największy samojezdny dźwig świata, a jego parametry pracy budzą prawdziwy podziw. 

Jak wygląda szczegółowa specyfikacja techniczna tego dźwigu? Sprawdźmy! 

Dźwig Liebherr LTM 11200-9.1 na światowym podium

Żuraw Liebherr LTM 11200-9.1 niczym grecki olbrzym Atlas potrafi podnosić gigantyczne ładunki! Dźwig ten jest w stanie unieść nawet 1200 ton ładunku przy wysięgu 2,5 metra. 

Co daje takie możliwości temu modelowi samojezdnego Liebherra? Inżynierzy zaprojektowali dźwig w nieco nietypowy, lecz wysoce przemyślany sposób. 

Budowa i podwozie żurawia LTM 11200-9.1

Podwozie żurawia LTM 11200-9.1
źródło zdjęć: liebherr.com

Dźwig LTM 11200-9.1 posadowiony jest na samojezdnym podwoziu o długości niecałych 20 metrów (19945 mm) i szerokości 3 metrów (3000 mm). Całość osadzona jest 9 osiowym, hydropneumatycznym zawieszeniu Niveaumatic, a nacisk na żadną z osi z nich nie przekracza 12 ton. 

Każde z kół w typowym rozmiarze 385/95 R 25 (14.00 R 25) jest skrętne co umożliwia precyzyjne manewrowanie dźwigiem – zarówno podczas jazdy na drodze, jak i ustawianiem sprzętu na budowie. Napędzane są 4 osie (pierwsza, druga, czwarta i piąta), a za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest 14 biegowa (12 biegów do przodu i dwa wstecz) przekładnia automatyczna niemieckiego producenta ZF. 

Zasilanie układu jezdnego realizuje 8 cylindrowa jednostka napędowa marki Liebherr. Rolę tą pełni chłodzony cieczą silnik diesla o mocy 505 kW (676 KM) i maksymalnym momencie 3068 Nm. 

Dzięki tym rozwiązaniom dźwig jest w stanie rozpędzić się do 75 km/h oraz może pokonywać wzniesienia do 38% nachylenia. 

Transport żurawia Liebherr LTM 11200 9.1
źródło zdjęć: liebherr.com

Figura transportowa do jazdy po drogach to właśnie podwozie wraz kabiną kierowcy i posadowioną na ramieniu kabiną operatora oraz siłownik podnoszenia wysięgnika. Zaś sam wysięgnik roboczy, przeciwwagi oraz reszta osprzętu transportowane są osobno i to dopiero na placu budowy największy samojezdny dźwig na świecie jest uzbrajany do gotowości pracy. 

Przyśpieszony proces uzbrajania żurawia w wysięgnik można zobaczyć na poniższym filmie:

Nadwozie i wysięgnik dźwigu LTM 11200-9.1

Żuraw LTM 11200 9.1 - nadwozie
źrodło zdjęć: liebherr.com

Podstawowy wysięgnik Liebherra LTM 11200-9.1 to 8-sekcyjna, w pełni teleskopowa konstrukcja. Jego długość to 18,3 m w pozycji złożonej, do 100 metrów po wyteleskopowaniu. Każdą z sekcji można wysuwać oddzielnie dzięki systemowi Telematik. 

To pokaźne ramię, będące już jednym z najdłuższych wysięgników teleskopowych na świecie, zostało dodatkowo przystosowane do współpracy z opcjonalnymi przedłużeniami i wstawkami. Montaż wysięgników pomocniczych w różnych konfiguracjach daje temu żurawiowi niewiarygodne wręcz parametry: wysokość podnoszenia do 188 m (sic!) i 136 metrów wysięgu. 

Montaż turbiny wiatrowej dźwigiem Liebherr LTM 11200
źródło zdjęć: liebherr.com

W praktyce przekłada się to zdolność do pracy z nie tylko ciężkimi, ale i dużymi gabarytowo ładunkami, które należy podnieść na spore wysokości. Sam producent z resztą reklamuje tenże sprzęt jako żuraw doskonale sprawdzający się do montażu wielkich, 63 metrowych elementów turbin wiatrowych Enercon E-126. 

Wysięgnik wyposażony jest we własne podpory hydrauliczne, przez co jego zdjęcie z naczepy niskopodwoziowej oraz montaż możliwe są bez użycia drugiego żurawia. Uzbrajanie w przeciwwagę składającą się z płyt o łącznej masie 202 ton również może odbyć się samodzielnie za pomocą hydraulicznego mechanizmu balastowania. 

Podpory dźwigu Liebherr LTM 11200 9.1
źródło zdjęć: liebherr.com

Rozstaw dźwigu do pełnej pracy jest stosunkowo wąski. Realizują go obracane (na bok od podwozia) i rozsuwane belki wsporcze – popularnie nazywane „łapami”. Tworzą one pole kwadratu o boku 13 m, a wspierają się na metrowych „talerzach”.  

Do napędu hydrauliki dźwigu służy osobny, mniejszy, bo 6-cio cylindrowy silnik diesla, również produkowany przez firmę Liebherr. Jego moc to 300 kW (408 KM). 

Istnieje kilka rodzajów dedykowanych zbloczy hakowych do pracy dźwigiem LTM 11200-9.1. Od wyposażonego w 13 krążków (27 pasm liny) zblocza o dopuszczalnym obciążeniu roboczym 363 t, po 16-nasto tonową „bombkę” zapinaną na jedno pasmo. 

Żuraw samojezdny Liebherr LTM 11200-9.1 posiada szereg mechanizmów i rozwiązań umożliwiających komfortową, wydajną i bezpieczną pracę. Przenośny, elektroniczny panel startujący, odchylana do 20º kabina operatorska, samopoziomowanie oraz kontrola nacisku podpór – to rozwiązania ułatwiające personelowi obsługę tego potężnego kolosa. 

Sterowanie dźwigiem Liebherr LTM 11200.9.1
źrodło: YouTube PFEIFER HEAVY MACHINERY

Nad całością bezpieczeństwa czuwa znany ze sprzętu produkcji Liebherra ogranicznik udźwigu Liccon. 

Specyfikacja techniczna największego na świecie dźwigu

Wymiary transportowe:

Długość podwozia bez wysięgnika: 19945 mm

Szerokość podwozia: 30000 mm

Długość wysięgnika do transportu: 17024 mm 

Długość pojazdu wraz z wysięgnikiem podstawowym: 26420 mm

Wysokość pojazdu wraz z wysięgnikiem podstawowym: 4400 mm 

Podwozie żurawia:

Ilość osi: 9

Ilość osi napędowych: 4 (1,2,4,5)

Ilość osi skrętnych: 9

Rozmiar kół: 385/95 R 25 (14.00 R 25)

Rodzaj zawieszenia: hydropneumatyczne Niveaumatic

Silnik do jazdy: 8 cylindrów, diesel Liebherr 505 kW (676 KM)

Prędkość maksymalna: 75 km/h

Zbiornik paliwa: 500 l

Skrzynia biegów: 12 biegów, 2 wstecz, ZF TC Tronic 

Nadwozie i urządzenie dźwigowe

Udźwig maksymalny: Q=1200 t

Wysokość podnoszenia: 188 m (z wysięgnikami pomocniczymi)

Wysięg: 136  m (z wysięgnikami pomocniczymi)

Długość wysięgnika podstawowego: 18,3 m – 100 m

Silnik do pracy: 6 cylindrów, diesel Liebherr 300 kW (408 KM)

Zbiornik paliwa: 300 l

Cena żurawia Liebherr LTM 11200-9.1

Ile kosztuje największy żuraw samojezdny na świecie? Udało nam się znaleźć w sieci 2 ogłoszenia o sprzedaży Liebherra LTM 11200-9.1. Cena tego dźwigu waha się od 2 750 000 € do 3 950 000 €, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę około 12 000 000 zł – 17 255 000 zł.

Takie sumy robią wielkie wrażenie! Zwłaszcza, że ten przedział cenowy tyczy się używanego sprzętu między 2010 a 2013 rokiem produkcji. Kwoty jakie trzeba zapłacić za nowy dźwig LTM 11200-9.1 nie są znane i z pewnością zależne są od szczegółowego wyposażenia i wersji żurawia, firma Liebherr produkuje te żurawie wyłącznie na indywidualne zamówienie. 

Liebherr LTM 11200-9.1 to wysoce specjalistyczny sprzęt wykorzystywany do nietypowych zastosowań – przez co nie ma zbyt wielu ofert sprzedaży takich dźwigów. Na dzień dzisiejszy można znaleźć w internecie tylko parę ogłoszeń używanych żurawi LTM 11200-9.1, dlatego informacje tu zawarte mogą być niepełne, lecz zawierają prawdziwe dane zebrane z serwisów akcyjnych zajmujących się sprzedażą sprzętu ciężkiego –  Machineryline.pl oraz Truck1.eu

Czy te informacje są dla Ciebie przydatne?

8
Bardzo
1
Przydatne
0
Średnio
0
Nie bardzo
0
Nieprzydatne
Marek Sanowiecki
Od mechanika po redaktora, moja pasja to przekładanie motoryzacyjnych nowinek na język każdego czytelnika. Moje artykuły to zaproszenie do świata pełnego prędkości i innowacji.

    Komentarze

    1. Warto byłoby jeszcze wspomnieć o jego gąsiennicowym bracie – XCMG XGC88000. Co prawda w innej kategorii, ale to też zdobywca tytułu największego na świecie.

    Zostaw swoją opinię na ten temat!

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *