Największy żuraw samojezdny świata to Liebherr z serii LTM
Największym dźwigiem samojezdnym jest żuraw Liebherr LTM 11200-9.1 . Jego udźwig maksymalny to aż 1200 ton, a całkowita długość podstawowego wysięgnika to 100m. Te imponujące parametry pozwalają stanąć maszynie ma światowym podium w kategorii największych dźwigów typu samojezdnego świata!
Firma Liebherr produkuje największe na świecie dźwigi samojezdne
Założony w Szwajcarii, dziś niemiecki, producent maszyn budowlanych – Liebherr, to wysoko ceniona na świecie marka. Ich sprzęt wiedzie prym w wielu kategoriach na rynku globalnym, doceniany jest również przez polskich budowlańców. W naszym kraju również powszechnie wykorzystuje się do prac dźwigowych żurawie tego wykonawcy.
Popularne dźwigi samojezdne z serii LTM (na podwoziu dedykowanym) czy LTF (na typowym podwoziu samochodowym) zrewolucjonizowały wręcz nasz krajowy rynek tychże maszyn. W ciągu ostatnich dwóch dekat zastąpiły wykorzystywane niemalże nieprzerwalnie od czasów PRL Hydrosy DST , Polany ŻK czy też inny sprzęt niemający zbyt wiele wspólnego z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.
Prócz nowej technologii i doskonałej ergonomii pracy, Liebherr podbija glob także bijąc największe rekordy! Ich żuraw LTM 11200-9.1 to aktualnie największy samojezdny dźwig świata, a jego parametry pracy budzą prawdziwy podziw.
Jak wygląda szczegółowa specyfikacja techniczna tego dźwigu? Sprawdźmy!
Dźwig Liebherr LTM 11200-9.1 na światowym podium
Żuraw Liebherr LTM 11200-9.1 niczym grecki olbrzym Atlas potrafi podnosić gigantyczne ładunki! Dźwig ten jest w stanie unieść nawet 1200 ton ładunku przy wysięgu 2,5 metra.
Co daje takie możliwości temu modelowi samojezdnego Liebherra? Inżynierzy zaprojektowali dźwig w nieco nietypowy, lecz wysoce przemyślany sposób.
Budowa i podwozie żurawia LTM 11200-9.1
Dźwig LTM 11200-9.1 posadowiony jest na samojezdnym podwoziu o długości niecałych 20 metrów (19945 mm) i szerokości 3 metrów (3000 mm). Całość osadzona jest 9 osiowym, hydropneumatycznym zawieszeniu Niveaumatic, a nacisk na żadną z osi z nich nie przekracza 12 ton.
Każde z kół w typowym rozmiarze 385/95 R 25 (14.00 R 25) jest skrętne co umożliwia precyzyjne manewrowanie dźwigiem – zarówno podczas jazdy na drodze, jak i ustawianiem sprzętu na budowie. Napędzane są 4 osie (pierwsza, druga, czwarta i piąta), a za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest 14 biegowa (12 biegów do przodu i dwa wstecz) przekładnia automatyczna niemieckiego producenta ZF.
Zasilanie układu jezdnego realizuje 8 cylindrowa jednostka napędowa marki Liebherr. Rolę tą pełni chłodzony cieczą silnik diesla o mocy 505 kW (676 KM) i maksymalnym momencie 3068 Nm.
Dzięki tym rozwiązaniom dźwig jest w stanie rozpędzić się do 75 km/h oraz może pokonywać wzniesienia do 38% nachylenia.
Figura transportowa do jazdy po drogach to właśnie podwozie wraz kabiną kierowcy i posadowioną na ramieniu kabiną operatora oraz siłownik podnoszenia wysięgnika. Zaś sam wysięgnik roboczy, przeciwwagi oraz reszta osprzętu transportowane są osobno i to dopiero na placu budowy największy samojezdny dźwig na świecie jest uzbrajany do gotowości pracy.
Przyśpieszony proces uzbrajania żurawia w wysięgnik można zobaczyć na poniższym filmie:
Nadwozie i wysięgnik dźwigu LTM 11200-9.1
Podstawowy wysięgnik Liebherra LTM 11200-9.1 to 8-sekcyjna, w pełni teleskopowa konstrukcja. Jego długość to 18,3 m w pozycji złożonej, do 100 metrów po wyteleskopowaniu. Każdą z sekcji można wysuwać oddzielnie dzięki systemowi Telematik.
To pokaźne ramię, będące już jednym z najdłuższych wysięgników teleskopowych na świecie, zostało dodatkowo przystosowane do współpracy z opcjonalnymi przedłużeniami i wstawkami. Montaż wysięgników pomocniczych w różnych konfiguracjach daje temu żurawiowi niewiarygodne wręcz parametry: wysokość podnoszenia do 188 m (sic!) i 136 metrów wysięgu.
W praktyce przekłada się to zdolność do pracy z nie tylko ciężkimi, ale i dużymi gabarytowo ładunkami, które należy podnieść na spore wysokości. Sam producent z resztą reklamuje tenże sprzęt jako żuraw doskonale sprawdzający się do montażu wielkich, 63 metrowych elementów turbin wiatrowych Enercon E-126.
Wysięgnik wyposażony jest we własne podpory hydrauliczne, przez co jego zdjęcie z naczepy niskopodwoziowej oraz montaż możliwe są bez użycia drugiego żurawia. Uzbrajanie w przeciwwagę składającą się z płyt o łącznej masie 202 ton również może odbyć się samodzielnie za pomocą hydraulicznego mechanizmu balastowania.
Rozstaw dźwigu do pełnej pracy jest stosunkowo wąski. Realizują go obracane (na bok od podwozia) i rozsuwane belki wsporcze – popularnie nazywane „łapami”. Tworzą one pole kwadratu o boku 13 m, a wspierają się na metrowych „talerzach”.
Do napędu hydrauliki dźwigu służy osobny, mniejszy, bo 6-cio cylindrowy silnik diesla, również produkowany przez firmę Liebherr. Jego moc to 300 kW (408 KM).
Istnieje kilka rodzajów dedykowanych zbloczy hakowych do pracy dźwigiem LTM 11200-9.1. Od wyposażonego w 13 krążków (27 pasm liny) zblocza o dopuszczalnym obciążeniu roboczym 363 t, po 16-nasto tonową „bombkę” zapinaną na jedno pasmo.
Żuraw samojezdny Liebherr LTM 11200-9.1 posiada szereg mechanizmów i rozwiązań umożliwiających komfortową, wydajną i bezpieczną pracę. Przenośny, elektroniczny panel startujący, odchylana do 20º kabina operatorska, samopoziomowanie oraz kontrola nacisku podpór – to rozwiązania ułatwiające personelowi obsługę tego potężnego kolosa.
Nad całością bezpieczeństwa czuwa znany ze sprzętu produkcji Liebherra ogranicznik udźwigu Liccon.
Specyfikacja techniczna największego na świecie dźwigu
Wymiary transportowe:
Długość podwozia bez wysięgnika: 19945 mm
Szerokość podwozia: 30000 mm
Długość wysięgnika do transportu: 17024 mm
Długość pojazdu wraz z wysięgnikiem podstawowym: 26420 mm
Wysokość pojazdu wraz z wysięgnikiem podstawowym: 4400 mm
Podwozie żurawia:
Ilość osi: 9
Ilość osi napędowych: 4 (1,2,4,5)
Ilość osi skrętnych: 9
Rozmiar kół: 385/95 R 25 (14.00 R 25)
Rodzaj zawieszenia: hydropneumatyczne Niveaumatic
Silnik do jazdy: 8 cylindrów, diesel Liebherr 505 kW (676 KM)
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Zbiornik paliwa: 500 l
Skrzynia biegów: 12 biegów, 2 wstecz, ZF TC Tronic
Nadwozie i urządzenie dźwigowe
Udźwig maksymalny: Q=1200 t
Wysokość podnoszenia: 188 m (z wysięgnikami pomocniczymi)
Wysięg: 136 m (z wysięgnikami pomocniczymi)
Długość wysięgnika podstawowego: 18,3 m – 100 m
Silnik do pracy: 6 cylindrów, diesel Liebherr 300 kW (408 KM)
Zbiornik paliwa: 300 l
Cena żurawia Liebherr LTM 11200-9.1
Ile kosztuje największy żuraw samojezdny na świecie? Udało nam się znaleźć w sieci 2 ogłoszenia o sprzedaży Liebherra LTM 11200-9.1. Cena tego dźwigu waha się od 2 750 000 € do 3 950 000 €, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę około 12 000 000 zł – 17 255 000 zł.
Takie sumy robią wielkie wrażenie! Zwłaszcza, że ten przedział cenowy tyczy się używanego sprzętu między 2010 a 2013 rokiem produkcji. Kwoty jakie trzeba zapłacić za nowy dźwig LTM 11200-9.1 nie są znane i z pewnością zależne są od szczegółowego wyposażenia i wersji żurawia, firma Liebherr produkuje te żurawie wyłącznie na indywidualne zamówienie.
Liebherr LTM 11200-9.1 to wysoce specjalistyczny sprzęt wykorzystywany do nietypowych zastosowań – przez co nie ma zbyt wielu ofert sprzedaży takich dźwigów. Na dzień dzisiejszy można znaleźć w internecie tylko parę ogłoszeń używanych żurawi LTM 11200-9.1, dlatego informacje tu zawarte mogą być niepełne, lecz zawierają prawdziwe dane zebrane z serwisów akcyjnych zajmujących się sprzedażą sprzętu ciężkiego – Machineryline.pl oraz Truck1.eu.
Warto byłoby jeszcze wspomnieć o jego gąsiennicowym bracie – XCMG XGC88000. Co prawda w innej kategorii, ale to też zdobywca tytułu największego na świecie.
Ciekawe ile czasu zajmuje jego montaż. Z tego co można zobaczyć na załączonym filmie, to raczej szybki proces, a całość konstrukcji żurawia została przemyślana do jak najlepszej ergonomii podczas użytkowania dźwigu.