Stare diesle są owiane legendą pancernych, wręcz niezniszczalnych jednostek napędowych. Czy zatem rzeczywiście można je zasilić „byle czym” oraz wlać olej jaki tylko zechcemy? Otóż nie do końca jest to prawda! Sprawdźmy więc jaki olej warto jest wlać do starego diesla aby ten służył nam bez awarii przez długie lata. 

Istotna rola oleju w dieslu – nie tylko starym

Zacznijmy od tego, że właściwy olej jest niezwykle ważny i ma on istotny wpływ na żywotność silnika – zarówno jeśli chodzi o silnik wysokoprężny jak i benzynowy.

Ale skupiając się na dieslach właśnie: olej w dieslu oprócz ochrony samego silnika odpowiada jeszcze za smarowanie układu doładowania – a więc także turbosprężarki. Dodatkowo w niektórych dieslach z filtrem DPF może zaistnieć problem rozrzedzania oleju silnikowego paliwem. 

To typowe aspekty olejów w silnikach napędzanych paliwem ON, których zazwyczaj w „benzyniakach” nie doświadczymy. Dlatego właśnie też olej i jego wymiana na czas, w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym to tak kluczowe kwestie! 

Olejowe mity na temat starych, wyeksploatowanych samochodów

Z jakiegoś względu w Polsce pokutuje wiele mitów dotyczących olei i starych aut. Zdarza się nawet, że są one powielane nawet przez mechaników lub też serwisy zajmujące się wymianą olejów! 

Oleje do nowych i starych aut

Przyjęło się, że czym starszy samochód tym „gęstszy” olej powinniśmy wlewać. Zgodnie z tym mitem – jeżeli do nowego auta wlewaliśmy pełen syntetyk, później powinniśmy używać oleju półsyntetycznego, a u kresu jego eksploatacji stosować olej mineralny. 

Jest to oczywiście nieprawda! Lepkość oleju oraz oraz normy jakie olej powinien spełniać to o wiele bardziej skomplikowane sprawy niż tylko jego pozorna „gęstość” w odczuciu organoleptycznym.

W rzeczywistości jest niemalże odwrotnie. To olej syntetyczny ma większą lepkość od mineralnego, a co za tym idzie – zostawia „grubszą” warstwę filmu olejowego na podzespołach silnika. 

Jaki wlać olej do diesla z dużym przebiegiem?

Obalając więc ten popularny mit – nie powinniśmy zmieniać klasy oleju wraz z przebiegiem czy upływem lat eksploatacji auta. Przez cały czas należy stosować olej zgodny z zaleceniami producenta samochodu. 

Dobór oleju wg instrukcji obsługi

Jak podaje portal Your-Car: olej do starego auta powinien być dobierany wg zaleceń zawartych w instrukcji pojazdu, bez względu na jak stopień wyeksploatowania silnika. 

Jaka więc jest odpowiedź na pytanie o to jaki olej stosować w starym dieslu? Z pełną stanowczością można stwierdzić, że należy wybrać olej spełniający zalecenia producenta samochodu. Przez cały okres jego eksploatacji. 

Dodatkowo warto również pamiętać, żeby wymieniać olej w odpowiednich interwałach. Jaki jest to czasookres? Tego również dowiemy się z instrukcji obsługi auta. W większości silników olej trzeba wymienić po przejechaniu około 10 – 12 tys km, a jeżeli przebieg ten nie został osiągnięty – to po roku czasu. 

Stan poziomu oleju w silniku

Nie zapominajmy też o prawidłowym stanie oleju! Poziom oleju możemy sprawdzić bagnetem miarki w silniku – i powinniśmy to cyklicznie kontrolować. Prawidłowy stan to przedział mieszczący się między minimum a maksimum miarki.

Czy warto oszczędzać na wymianie oleju w silniku?

Pamiętajmy, że cały czas patrzymy na sytuację dotyczącą olejów z perspektywy użytkownika starego samochodu – a więc takiego, który ma już co najmniej kilkanaście lat.

Przez ten czas technologia produkcji oleju silnikowego poszła nieco do przodu – na rynku pojawiło się wiele lubrykantów zawierających dodatkowe dodatki uszlachetniające, dostępne są również oleje niskopopiołowe (low SAPS), czy też oleje o dłużym czasie eksploatacji typu longlife. 

Chcąc zaoszczędzić pieniądze na utrzymaniu leciwego auta, być może warto kilkukrotnie się zastanowić czy zastosowanie oleju o ponadprzeciętnych właściwościach w starszych silnikach ma jakikolwiek sens. 

Wyeksploatowana jednostka napędowa

Wydaje się wystarczające, aby stosować dobrej jakości olej o oznaczeniach zgodnych z tymi podawanymi przez producenta silnika. A więc używanie „po prostu” odpowiednie dobranego oleju do danej jednostki, sprawdza się w starszych auta doskonale. 

Sposobem na to, by nie przepłacić za olej może być porównanie ofert różnych sprzedawców, bądź jego kupno np. w popularnym serwisie sprzedażowym Allegro. Możemy tam znaleźć chociażby Castrol 5W-30 – czyli olej do silnika diesla, odpowiedni między innymi do popularnego Passata B5 1.9 TDI. 

Czy te informacje są dla Ciebie przydatne?

20
Bardzo
5
Przydatne
0
Średnio
0
Nie bardzo
1
Nieprzydatne
Marek Sanowiecki
Od mechanika po redaktora, moja pasja to przekładanie motoryzacyjnych nowinek na język każdego czytelnika. Moje artykuły to zaproszenie do świata pełnego prędkości i innowacji.

    Komentarze

    1. Dzięki za rozprawienie się olejowymi mitami. Kiedyś też usłyszałam od swojego mechanika, żeby wraz z przebiegiem dolewać innego oleju do silnika. A w rzeczywistości jest dokładnie tak jak piszecie – olej wskazany przez producenta, to ten który należy stosować na każdym etapie eksploatacji auta.

    2. Powszechnie mówi się, że stary diesel pojedzie i na oleju do frytek! Nie jest tak do końca, ale stare silniki wysokoprężne rzeczywiście nie mają zbyt wygórowanych wymagań. Wystarczy lać olej zgodnie z zaleceniem producenta i pamiętać o wymianie po około 10 tys.

    3. Do starego diesla najlepiej zalać bańkę Castrola z Allegro i mieć święty spokój. Od lat używam tego oleju do Golfa 4 z prawie pół milionem przebiegu i nie mam żadnych kłopotów.

    Zostaw swoją opinię na ten temat!

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *